Kisah Gula



Kisah Tentang Gula.

Malaysia adalah negara ke-4 tertinggi dlm permintaan atau penggunaan gula..kiraan ini berdasarkan nisbah jumlah rakyat dan kadar jualan atau permintaan gula dalam setahun..

Rakyat malaysia juga mencatat tangga ke 8 tertinggi di dunia bagi jumlah pesakit kencing manis atau diebetis melitus..jumlah ini juga dikira dgn nisbah jumlah pesakit kencing manis dgn jumlah keseluruhan 27 juta rakyat malaysia..

Dgn sedikit pengorbanan,kita mampu mengekalkan tubuh yang sihat..antara caranya ialah:

1. Kurangkan makanan yg bergoreng seperti mee goreng,kari..dan apa2 yg banyak menggunakan minyak utk penyediaan nya

2. Banyakkan makan makanan seperti sup,makanan berkuah yg lain..belajar untuk biasakan diri dgn makanan kukus..

3. Jika anda makan di kedai,dan menempah teh tarik dan nasi lemak..apa salahnya anda memesan teh o dan roti canai..kerana jumlah gula dlm teh tarik 4 kali ganda dari teh o.dan sepinggan nasi lemak memerlukan anda berlari 5 kilometer untuk membakar semula kalori yg anda telah makan dari nasi lemak tersebut.

4. Jika anda berhenti di mana-mana kedai runcit untuk membeli air minuman, antara coke dgn susu segar..lebih baik susu segar kerana ianya membantu untuk kekuatan tulang dan mengelakkan dari penyakit seperti osteoporosis..dan sangat digalakkan bagi mereka yg mengalami kepatahan tulang, kerana ia membantu mempercepatkan pembentukan 'kalus' iaitu percantuman tulang atau pembentukan tulang.

5. Semasa mencari parking lot,kebanyakan orang akan mencari lot yang paling dekat sekali dengan pintu atau pagar masuk..tapi apa salah nyer anda berkorban sedikit, park kenderaan berjauhan dengan tempat yang dituju untuk anda berjalan kaki ke sana..ianya cukup untuk membakar kalori anda..lot parking juga mudah didapati di kawasan yg berjauhan tadi.

6. Jika rumah atau pejabat anda berada di laras 5 atau kebawah, anda pilih untuk menaiki lift atau tangga..jika jawapan anda lift, ianya tepat,tapi kurang menyihatkan..jawapan yang bagus ialah menggunakan tangga..fakta menunjukkan antara menaiki tangga dan berjalan, dengan menaiki tangga, lebih banyak kalori dan lemak akan terbakar.

7. Pada kaum adam, anda dinasihat kan jangan menahan kencing terlalu lama dan kerap..ianya akan mengancam prostat anda..antara penyakit yg bakal mengancam itu adalah prostitis dan kanser prostat..kanser ini pembunuh no 2 kaum adam selepas penyakit JANTUNG..



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.